Wat is een CRM

Customer Engagement wordt ondersteund door CRM-software (Customer Relationship Management). Het bevat alle informatie over klanten, partners en stakeholders en slaat details op van alle interacties tussen hen en je marketing-, verkoop-, klantenservice- en buitendienstteams. Wanneer een CRM-systeem in gebruik is, gebeurd het delen van gegevens tussen teams automatisch en wordt de samenwerking gestimuleerd.

Een CRM-applicatie, gecombineerd met een klantgerichte aanpak, levert aantoonbare bedrijfsresultaten op, door een gestructureerd commercieel beheer dat de verkoopproductiviteit verhoogt, door diepgaande kennis van de klant te bieden die effectiever beheer van marketingcampagnes mogelijk maakt, door verkoopcontact en het leveren van service te stroomlijnen en door automatisering van de analyse van je klantdata. Bedrijfsgroei komt voort uit een verbeterde zakelijke relatie.

De definitie van een CRM en wat het inhoudt

Met al deze contactgegevens in één systeem kunnen bedrijven, zodra de gegevens zijn gestructureerd en geïmporteerd, klantrelaties verzamelen, volgen en versterken, zodat ze de behoeften van de klant kunnen begrijpen, voorspellen en verwezelijke. Het uiteindelijke doel van CRM-systemen is het leveren van een excellente klantervaring en het verbeteren van tevredenheid, retentie en service.

Door software voor customer relationship management te gebruiken, helpt het organisaties hun klanten beter te begrijpen, zodat ze kunnen anticiperen op behoeften en gepersonaliseerde aanbiedingen kunnen leveren. Door één klantbeeld in een CRM te hebben, kunnen organisaties samenwerken, klantkennis delen en de verkoop-, marketing- en service-efficiëntie maximaliseren.
CRM-systemen helpen je ook bij het beheren van interacties met niet alleen je klantenbestand, maar ook met prospects, partners, leden, patiënten, onderaannemers en servicecontracten.

Het hebben van een gecentraliseerde benadering van klantbetrokkenheid betekent dat jouw CRM-technologie zowel voor je klant als voor meerdere teams in het hele bedrijf van voordeel kan zijn; het verhogen van de verkoopproductiviteit, het verminderen van gegevenssilo’s, het effectiever automatiseren van multi-channelmarketingcampagnes, het verbeteren van de klantervaring en het beheer van after-sales serviceactiviteiten.

De scope van een CRM
en wat het voor jouw bedrijf kan doen

Een CRM helpt je om meer klanten te krijgen en je bestaande klanten te behouden. Traditioneel en in essentie is CRM software voor contactbeheer voor verkoop-, marketing- en klantenserviceteams, aangezien zij de belangrijkste contactpunten zijn voor elke klantcontactstrategie.

Organisaties van alle soorten en maten die prospects, klanten, partners, vrijwilligers en verkopers willen beheren, kunnen baat hebben bij een CRM.

Met name in een tijd waar bedrijven en de supply chains meer remote verspreid zijn over verschillende locaties en landen, en teams meer flexibiliteit verwachten op de moderne werkplek om hun werk uit te voeren. Cloud CRM wordt nu verwacht. Alle voordelen van een CRM worden gerealiseerd, waar je zakelijke gebruikers zich ook bevinden; dit is duidelijk gebleken bij het gebruik van CRM-systemen door verkooppersoneel in het veld, dat vaak klant- en prospectgegevens moet inzien en bijwerken voor, tijdens en na hun locatiebezoeken bij klanten, waardoor tegelijkertijd de gegevensinvoer wordt verminderd. Cloudgebaseerde CRM biedt ook voordelen voor het IT-team met snellere implementatie, kosteneffectieve schaalbaarheid en verbeterde beveiliging.

Automatisering en workflows binnen moderne CRM-software maken inmiddels deel uit van elke zakelijke behoefte. Automatisering helpt alle bedrijfsonderdelen om tijd te besparen, best practices te stimuleren, de productiviteit te verhogen en gepersonaliseerde klantervaringen bieden. Marketingteams kunnen bijvoorbeeld van tevoren campagnes met meerdere stappen orkestreren met automatisering om de klant of prospect door het traject te helpen en acties te activeren afhankelijk van de reactie of het gedrag van de klant. Verkoopteams kunnen waarschuwingen ontvangen wanneer ze een lead krijgen toegewezen, wanneer een taak moet worden uitgevoerd of wanneer een klantaccount moet worden onderhouden.

Geïntegreerde CRM-analyses zijn ook essentieel bij het verkennen van uw CRM. Analytische CRM-tools brengen uw gestructureerde gegevens naar boven en zetten die bedrijfsinformatie om in relevante rapporten en dashboards, vaak out-of-the-box voor uw functie of bedrijfssector. Datamining wordt nu aangevuld met machine learning-tools die de datasets in de loop van de tijd begrijpen, trends detecteren en inzichten voorstellen om uw bedrijf te verbeteren.

Zorg dat je CRM-software jouw functionele behoeften dekt en een helder beeld geeft van je bedrijfsprestaties ter ondersteuning van het management.

Take a closer look for each functional area.

Vergelijk CRM-oplossingen

Een uitgebreid CRM verenigt alle back-end contactpunten van een klantreis met jouw bedrijf, van marketing tot verkoop, tot klantenservice en onderhoud – met een inzicht die een 360 klantbeeld biedt.

Ontdek hoe verschillende teams (waaronder marketing, verkoop, klantenservice, buitendienst en CX) profiteren van een CRM en vergelijk ze met je business requirements.

CRM-systemen helpen organisaties relaties met klanten op te bouwen en processen te stroomlijnen. Zo kunnen ze de verkoop verhogen, de klantenservice kunnen verbeteren en de winstgevendheid vergroten. Kijk eens goed naar welke voordelen en criteria je moet kijken in de tools die je selecteert.

Ontdek de voordelen van CRM-software

Contact

Kunnen we u helpen? Neem contact op !

* Wilt u zich inschrijven voor de nieuwsbrief?